小学生の夏休み課題研究(ラヂオの製作)お手伝い(Helping Home Work of primary school boy of my nephew)
甥っ子の息子の小学6年生の夏休み課題研究としてラヂオを作る事にしたそうです。ラヂオの組み立てキットを買ったので始めたけれど難しいので教えて欲しいと言う事でお父さんの車で一緒に来ました。見てみると半田付けが所謂イモハンダでNGです。そこで半田付けの極意を伝授することにしました。半田付けは糊で接着するような感覚ではなく、半田付けをする部分を良く加熱してその熱で半田が熔けて融着するという感覚でやります。その為には”鏝先、半田あと、半田先、鏝あと”です。これは先ず鏝を先に部品に当てて充分加熱してそれから半田をそこに供給し、半田が熔けて流れたら半田の棒を外し、それから鏝を離す”と言う意味です。これを先ず教えてから私は手を出さず自分ですべてやってもらいました。とても手先が器用で半田も非常にしっかりと溶着しています。ラヂオのキットは部品票に番号が付いていて、手順書にも作業の順番と取り付け部品の番号が付いていました。大型のラヂオ用ICを使ったAMとFMの2バンドのラヂオでキットはとても良く考えられている製品でした。ついでに抵抗器のカラーコードの味方と覚え方も教えました。手順通りに作業が終わった後でいよいよ電源を入れる時が来ました。緊張の面持ちでスイッチを入れたら一発でタヂオが鳴りました!とても嬉しそうでした。これで素晴らしい夏休みの研究報告書が書けるでしょう。!
My nephew asked me to help his son's home work for this summer vacation.His son is 6 year grade of primary school. he wants to make a portable radion for his home work theme but it is rather difficult for him to assmble the radio for first time. He came to my home by a car driven by his father. First I checked his soldering work but it was not good. I tought him how to solder with the soldering gun I mean the innermost secrets. Which is "First put the soldering gun to the parts then put the solder to the parts then leave the solder and finally leave the gun. It is very important to heat the parts enough before put the solder to the parts.First I showed him how to do and then I made the boy to do all things by himself. The radio kit was very well made. All parts are well arranged in the assemblig procedure with numbers are printed according to the procedure. The radio is made of a big IC and can receive AM and FM band. I also tought him how to read and how to memorize the color code of resisters. After the all work had done he was nervous to swtch on for the fisrt time and the radio made a big sound of music ! He was very happy and I think he will make a nice report for his home work of summer vacation.
最近のコメント